2013-02-12

Einde van "the early days" 1



EINDE VAN "THE EARLY DAYS" 1

Er is hier en daar al naar verwezen maar toen het midden 1992 duidelijk was dat we met kindernet in een doodlopende situatie terecht waren gekomen moest er wat gebeuren. De nieuwe eigenaren ABC/Capital Cities van European Television Network (het vroegere European Sports Network, nog steeds gerund door Francis Baron) waren druk bezig een deal met Eurosport te maken (wat uiteindelijk ook lukte) en wilden van kindernet af. Moesten we wachten tot we door onbekenden werden opgekocht? Nee, zei Henk Krop en vroeg me mee te doen met een poging zelf kindernet over te nemen. 

Mijn situatie was wat anders dan de zijne. Tijdens het uiteenvallen van de media holding in 1991 had ik in het ziekenhuis gelegen met naar het leek een hartkwaal (viel gelukkig reuze mee achteraf) en toen ik terugkwam was alles al voorbij. Kindernet stond weer bovenaan in mijn prioriteiten maar daar viel nu niet zo heel veel meer te doen. Ja, we probeerden de aandeelhouders nog te interesseren voor een uitbreiding (zie "rapporten 2: Kindernet at the crossroads') maar die wilden uiteraard niet nog meer geld in het kanaal stoppen. 

In de loop der jaren was ik uitgegroeid tot zo'n beetje de organisatorische spil achter Henks strategische voorhoedepositie; hij kwam met de 'wilde' plannen en ik probeerde daar organisatorische handen en voeten aan te geven wat meestal wel en soms ook minder lukte. Het was dan ook vrij logisch dat hij me vroeg mee te doen met de buy-out.

Van zaken doen op dit niveau had ik echter geen kaas gegeten en ik verbond me dan ook blindelings aan zijn wijze van opereren (nooit spijt van gehad trouwens, ondanks de uiteindelijke uitkomst!). 

Het epistel hierboven is een concept van de brief die we in augustus 1992 schreven aan Francis Baron om formeel de onderhandelingen te kunnen openen over een overname. Het resultaat was dat Henk inderdaad een optie kreeg van (ik dacht) 3 maanden waarin exclusief met hem onderhandeld zou worden. 

Een grote Nederlandse bank die een belangrijke financieringsrol zou kunnen spelen was snel gevonden en via hen een tweetal 'venture capital' investeerders. Deze drie zouden het merendeel van het benodigde kapitaal (ca. 5 miljoen gulden) moeten opbrengen. Henk en ik zouden ieder ca. 50.000 gulden moeten ophoesten maar daarvoor zouden we allebei zo'n 11 % van de aandelen krijgen.

Zag er goed uit allemaal, najaar 1992! 

Wordt vervolgd...

No comments: