2013-02-21

Kindernet primeurs 3



KINDERNET PRIMEURS 3

Verantwoord

Als doelgroepzender voor kinderen bracht kindernet een 'verantwoorde' programmering. Dat op zich was niet nieuw. De publieke omroepen hanteerden voor een groot deel al lang een ethische code voor hun op kinderen gerichte programma's. Binnen de commerciele wereld was en is het echter zo gewoon nog niet. 

Ik heb er in verschillende posts al genoeg over gezegd (zie o.a. de posts 'Kindernet internationaal bekeken 2', 'met een gerust hart...' en 'jeugdjournaal NOS 1 maart 1988'). In de post 'plannen' komt naar voren hoe we ook bij het acquireren van commercials regels hanteerden die aansloten op de verantwoorde programmering.

De concurrentie zag en ziet dat veelal heel anders: bij RTL stonden de commerciele belangen altijd voorop hoewel zij vast ook wel eens een programma geweigerd zullen hebben dat ze te ver ging. Ook Nickelodeon en het huidige kindernet hanteren ruimere maatstaven dan wij deden. Alleen Henk Krop's huidige project Pebble TV ontkomt aan dit dilemma: achter de (betaal)decoder van de extra pakketten op de kabel is reclame nu eenmaal afwezig.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat onze aanpak een goede was. Niet alleen direct naar de kinderen toe maar zeker ook indirect, in marketing-technisch opzicht: het gaf ons een duidelijk positief gezicht.

No comments: